Thursday, June 9, 2011

Dessert : Resepi Ice Mango

Hari ni nak kongsi satu resepi. Resepi ni dikongsi oleh tuan punya kedai makan. Dekat atas menu, dessert ni dipanggil Aiskrim Mangga. Tapi tak macam aiskrim pun bila dah siap. Mula-mula saya heran jugak. Tapi janji dessert ni sangattttttt sedap hingga titisan terakhir. Itupun kalau pandai buat. Hehehe. Okeyh. Resepi dia tersangatlah senang. Sampaikan adik saya yang berumur 11 tahun tu rajin betul dia buat tiap-tiap hari. Pantang ada mangga kat rumah ni.



Kawan-kawanku sekalian, korang hanya memerlukan 
sebiji mangga, 
ais dalam 8-10 ketul (kalau suka sejuk),
susu dalam 5 sudu besar (kalau suka manis boleh tambah lagi),
air tak mao banyak-banyak tau sebab dah ada ais. Nanti cair tak sedap (air dalam 3-4 sudu besar),
gula (nie bagi yang suka manis-manis).
Lepas tu, boleh la blend semua bahan-bahan tadi.



Jangan pekat sangat, cair sangat dan manis sangat. Nanti tak sedap. 






Rasanya, nama betul dia Ais Mangga kot.



5 comments :

Mohd Yusuf said...

kena belajar buat ais plak nie...hahhaaa

Jierah dongsaeng said...

nampak cam sedap je.

a.i.c.h.a said...

cambest..! =)

dak eina said...

sedapnya! ptg td kita wt tembikai ice blanded.. hihi

emieysandra said...

sedapnyer!!